دانستنی های افزایش قد

وی ادامه داد: کودک باید از همه گروههای غذایی شامل لبنیات، مواد پروتئینی، گوشت، حبوبات، غلات و سبزی ها و میوه ها استفاده کنند و والدین نباید در خوردن مواد غذایی اصرار کنند زیرا حجم معده بچه ها کوچک است و موجب بی اشتهایی آنان می شود.

اولین مرحله رشد انسان دوران شیرخوارگی است که دو سال اول زندگی را شامل می‌شود. در بدو تولد قد متوسط نوزاد ۵۰ سانتی‌متر است. در دو سال اول زندگی ۳۰ تا ۳۵ متر افزایش قد دیده می‌شود که این میزان در سال اول بیشتر یعنی حدود ۲۵ سانتی‌متر است. این رشد سریع، ادامه رشد جنینی است و سرعت آن با افزایش سن کاهش می‌یابد.
دومین مرحله رشد دوران کودکی از دو سالگی تا شروع بلوغ را دربرمی‌گیرد. دراین دوران کودک هر سال پنج تا هفت سانتی‌متر قد می‌کشد که این رشد در نزدیکی رسیدن به سن بلوغ کاهش می‌یابد.
سومین مرحله رشد دوران بلوغ است که طی این دوران یک جهش رشدی وجود دارد. در این مرحله پسران به‌طور متوسط ۲۵ تا ۳۰ و دختران ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر قد می‌کشند.
طی دوران بلوغ سرعت رشد قدی ۸ تا ۱۴ سانتی‌متر در سال است. حداکثر جهش رشد در دختران پیش از شروع عادت ماهیانه است و پس از آن دختران به طور متوسط ۷ سانتی‌متر قد می‌کشند. در پسران نیز حداکثر جهش رشد در مراحل انتهایی‌تر بلوغ دیده می‌شود. با پیشرفت بلوغ به علت تولید و ترشح هورمون‌های جنسی، تدریجا صفحات رشد استخوان بسته می‌شود و امکان افزایش قد پس از آن وجود نخواهد داشت. بنابراین این باور که تا ۲۵ سالگی قد می‌کشیم به‌طور کامل غلط است.
سرعت رشد قدی در دختران، در کنار دیگر عوامل، به میزان ترشح هورمون رشد و هورمون ج ن س ی استروژن نیز مربوط می‌شود.
هورمون رشد باعث افزایش رشد، به خصوص در استخوان‌ها و غضروف می‌شود، ولی هورمون ج ن س ی زنانه (استروژن) سبب بسته شدن مرکز رشد استخوانی و کاهش رشد استخوان می‌شود. به همین دلیل است که بعد از شروع قاعدگی، سرعت رشد قدی در دختران کندتر می‌شود و معمولاً قد دختران در این زمان بیش از 6 سانتیمتر افزایش نمی‌یابد.

به طور کلی رشد قدی انسان در ۳ مرحله به طول می انجامد:
۱- از بدو تولد تا یک سالگی که همان مرحله شیر خوارگی است و حدود ۲۵cm.
2- در دو سالگی و حدود ۱۰cm . پس از این رشد به مرور کاهش می یابد.
۳- در مرحله سوم که دوران بلوغ می باشد، فرد به طور میانگین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر افزایش قد خواهد داشت و باید این را هم در نظر بگیریم که جهش قد در دختران در اوایل سن بلوغ و در پسران در اوخر سن بلوغ است.
قد بلندنقطه اوج رشد قد در پسران از ۱۶ سالگی تا ۲۰ سالگی ادامه دارد ولی در دختران از ۱۴ تا ۱۸ سالگی ادامه دارد اما میزان رشد در دوره نخست یعنی بلوغ بیش تر است. در نزدیکی سن بلوغ سرعت رشد کمتر خواهد شد.
درکشور ایران میزان متوسط رشد قد مردان حدود ۱۷۳cm و در زنان حدود ۱۵۹cm می باشد.
شواهد به تازگی نشان داده که رشد قد و افزایش قد در ایران در حال توقف است و به برخی از دلایل آن سو تغذیه، بی تحرکی و ژنتیک می باشد. این در حالی است که پژوهشگران ژاپنی و کره ای در طی سالهای اخیر با بر نامه ریزی در این زمینه توانسته اند که به افزایش قد جوانا ن شان کمک کنند.
… و اما راه های افزایش قد…
فرمول پایه: افزایش قد = استرس – ( ژنتیک + ورزش + تغذیه )
تغذیه-ورزش-ژنتیک
ژنتیک: یکی از عوامل بسیار تأثیر گذار در افزایش قد است. که می توان گفت اندازه قد فرزند میانگین قد پدر ومادر است و پدر و مادر به طور متوسط هر کدام حدود ۵۰٪ در ژنتیک فرزندشان نقش دارند. راه های زیادی برای اصلاح نژاد وجود دارد.
تغذیه: شما می توانید با رژیم غذایی مناسب به رشد قدتان بهبود بیش تری ببخشید. خوردن تغذیه ی مناسب باعث می شود که مواد غذایی پر انرژی کمک کند به غده ی هپوفیز تا این غده تحریک بشود و تولید هورمون سوماتترون (هورمون رشد) کند. از جمله مواد که به رشد قد کمک می کنند:
مصرف روزانه ۱۵۰ گرم گوشت و حبوبات پخته شده.
۲ تا ۳ لیوان شیر و سفیده تخم مرغ همراه با سبزیجات.
مصرف مکمل ها و ویتامین ها و املاح و مصرف آهن طبق دستور پزشک.
غذاهای دریایی مانند میگو و ماهی و دانه های روغنی.
و مهمترین غذا و اثر گذار ترین غذا برای رشد، خرما است.
ورزش: بی تحرکی یکی از عواملی است که باعث نقص هورمون های هپوفیز می شود. باید توجه داشته باشید که اگر اهل ورزش هستید و چنانچه سعی دارید بلند قامت شوید باید تمرینات ورزشی خاصی را در صبح زود انجام دهید که این وقت روز مناسب ترین زمان برای شما می باشد. این تمرینات شامل حرکات کششی و ژمیناستیک، یوگا، بارفیکس، شنا است. اشخاصی هستند که با ورزش کردن در طی دو- سه سال سن بلوغ، داری افزایش قد چشمگیری شدند.

خرید پستی معجزه ی افزایش قد


خوابخواب: بی خوابی انسان را دچار مشکلات زیادی می کند و اعضای بدن انسان دچار اختلال می شوند. شما می توانید با یک برنامه ریزی مناسب خواب خود را کنترل کنید. استاندارد خواب اینگونه است که بهترین زمان خواب ساعات اولیه شب است. به این دلیل که در این زمان اوج ترشح هورمون های سوماتتروپین (هورمون رشد) می باشد. خوب است بدانید خوابی که در ساعات اولیه شب شروع می شود حدود ۲ برابر تا ثیر گذارتر از خواب آخر شب است و همچنین سحر خیزی هم باعث تعادل مزاج می شود و تاثیر بسزایی در رشد قد دارد. خوب است بدانید خواب بعدازظهر هم فواید بسیاری دارد. از جمله فواید آن کاهش کورتیزول (هورمون استرس) و ریکاوری عضلات و بازسازی مغزی است.

/ 0 نظر / 100 بازدید