سرگرمی

سایت سرگرمی و تفریحی خانواده - وبلاگی برای سرگرمی تمام اعضای خانواده برای تمام سنین و سلیقه ها
 
پاور بانک وسیله ای بی نظیر و شگفت انگیزی بوده برای شارژ انواع موبایل و تبلت و ..
 30000 تومان
بهترين براي قرينه سازي و متعادل سازي ابرو
 7900 تومان
تاثير اعجاب انگيز نوزآپ در مدت زمان بسيار كوتاه كه خودتان نيز باورتان نمي شود
 10500 تومان
روشهاي ويژه ي چگونگي افزايش واقعي قد از 5 تا 10 سانتيمتر در 10 هفته
 8500 تومان
دانستنیهای خواب
ساعت ۳:٠۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳٠ شهریور ۱۳٩٠ : توسط : محمود

دانستنیهای خواب

دانستنیهای خواب

خواب مجموعه مهمی است که در زندگی انسان تأثیرات عمیقی برجا می‌گذارد. بسیاری خواب را معادل استراحت می‌دانند اما خواب تنها زمان استراحت نیست و حتی بخش‌های مهمی از یادگیری و درمان در این زمان انجام می‌شود. 
مکانیزم خواب بر اثر عوامل بیرونی مانند محل زندگی، صداهای اطراف و اتمسفری که بر زندگی روزمره ما حاکم است تغییر می‌کند اما باید بدانیم هر انسان از فرمول خواب مشخصی پیروی کرده و نیازهای افراد در این مسیر از یکدیگر قابل تفکیک است. 
تغییرات فصل از جمله عواملی هستندکه در خواب مؤثر بوده و زمان خواب افراد در فصل‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بیدار شدن از خواب در پائیز و زمستان برای همه مشکل است. شرایط آب و هوایی و رطوبت عواملی جانبی هستند که در این مهم مؤثر بوده و نیازهای انسان را شکل می‌دهند. 
بدن انسان به دنبال روال‌سازی است. این بدان معنی است که بدن ترجیح می‌دهد زمان خواب و بیداری‌اش تغییری نکند. خواب از سرطان جلوگیری می‌کند، تپش قلب را کاهش می‌دهد و حتی از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. 
افرادی که کار زیادتری انجام می‌دهند کم می‌خوابند و غذاهای چرب می‌خورند. حافظه، عملکرد ورزشی و حتی بهبود سرماخوردگی از جمله مواردی است که با خواب بهبود می‌یابد. تغییر فصل بر الگوهای خواب تأثیر گذاشته و شرایط را سخت‌تر از قبل می‌کند

 


فصل پائیز و خستگی 
تحقیقات نشان می‌دهد میدان مغناطیسی زمین در فصل‌های مختلف سال متفاوت است. این مسئله در ترشح ملاتونین بدن انسان مؤثر بوده و باعث می‌شود ریتم تنظیم شبانه‌روزی بدن ما تغییر کند. در فصل‌های سرد نور کمتر و دما کاهش می‌یابد. اتمسفر سرد و البته غم‌انگیز می‌شود به همین جهت افراد کسل‌تر بوده و این مسئله افرادی غیرمعاشرتی را تربیت می‌کند. افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند معمولاً در تنظیم ساعت خواب خود با مشکل روبه‌رو هستند و بیماری‌ها در این مناطق با بخش‌های مرکزی‌تر کره زمین تفاوت دارد. 
تغییر ساعت خواب 
مشکلاتی که از خواب ناشی می‌شود معمولاً به سرعت قابل درمان است. نتایج مطالعات روی خواب نشان می‌دهد 3 تا 4 روز برای تنظیم مجدد آن کافی است. تغییرات فصل به‌طور طبیعی زمان خواب افراد را تغییر داده و این مسئله منجر به تغییر در نوع استراحت می‌شود. 
تمایلات خواب را باید چگونه در نظر گرفت؟ 
تمایل به خواب ماندن یا چرخیدن در رختخواب از جمله مواردی است که هنگام تغییر فصل و در بهار و پائیز قابل مشاهده است. 
تغییر در سطح انرژی و خستگی در این فصول از سال قابل مشاهده است. اضطراب و کاهش اشتها از دیگر مسائلی است که باید نسبت به آن حساس بود. 
از اختلالات فصلی تأخیر در سندرم فاز خواب است که به «دی‌اس‌پی» شهرت دارد. فاز تأخیر به عوامل بیولوژیکی و محیط خارجی وابسته است. سقوط در خواب و تأخیر در بیداری از مشکلاتی است که افراد مبتلا به این سندرم با آن روبه‌رو هستند. 
خواب مطمئن 
برای آنکه سالم بمانید باید تمام 5 مرحله خواب در 4 و 5 مرحله از شب به طور کامل اجرا شود. مرحله نخست از متابولیسم خواب مرور خاطرات و یادگیری است. در این مرحله حرکت چشم رخ می‌دهد و چشمان استراحت می‌کنند و ورودی‌هایشان را منتقل و آن را طبقه‌بندی می‌کنند. در مرحله بعدی چرخش سلامت قلب و سیستم دفاعی بررسی و عملکرد مغز نیز سنجیده می‌شود. 
اجازه ندهید تغییر در فصل منجر به شب بیداری شود زیرا مسئله خطرناکی است. سعی کنید با تعیین یک رژیم غذایی مناسب خواب منظم داشته باشید و بتوانید استراحت کاملی را تجربه کنید. زمانی که افراد خسته از خواب بیدار می‌شوند یا شب بیداری‌ها زمان خواب آنها را برهم می‌زند، روند تغییرات در زندگی آنها انجام می‌شود که این مهم در نهایت نتایج مخربی را به دنبال دارد

مجله سرگرمی و تفریحی

خواب و عملکرد هوشیاری

از نخستین تأثیراتی که کم‌خوابی روی بدن انسان می‌گذارد کاهش عملکرد و هوشیاری است. 
این مسئله در طول یک روز 32 درصد از کارایی بدن را کاهش می‌دهد. اگر به صورت متداول کم‌خوابی‌ها ادامه داشته باشد به مراتب عملکرد انسان نیز کاهش یافته و تا جایی پیش می‌رود که سردردهای مزمن و اختلالات بینایی نیز رخ می‌دهد.

تأثیر خواب بر حافظه

همانطور که در مورد کاهش هوشیاری و عملکردهای ناشی از آن اشاراتی شد این نکته اساسی را باید در نظر گرفت که توانایی پردازش و اختلالات حافظه از جمله مسائلی هستند که با کم‌خوابی همراه بوده و بر روند یادگیری تأثیر می‌گذارند. 
بنابراین اگر کارهای فکری می‌کنید و بازده ذهنی‌تان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، باید به میزان ساعتی که می‌خوابید توجه ویژه‌ای داشته باشید.

رابطه خواب با استرس

اختلالات خواب از عواملی مانند تخت و نور و حتی غذایی که می‌خورید تأثیر می‌پذیرد. 
به همین جهت باید توجه داشت جدای از استرس ناشی از نور، کار و فعالیت روزانه که بر روند استراحت بدن بی‌تأثیر نیستند، یک سلسله امور مربوط به سبک زندگی هر فرد در میزان سلامت و کیفیت خواب او موثر است و باید این مسائل را جدی گرفت.

چقدر بخوابیم

معیاری برای تعیین خواب وجود ندارد و این مهم در افراد مختلف متفاوت است اما همه انسان‌ها از استانداردهای مشابهی برای تعیین زمان خواب خود بهره می‌گیرند. 
8 ساعت خواب یا زمان بیشتر از این برای برخی از افراد مفید است در حالی که برای گروه دیگری خطرناک خواهد بود. 
به همین جهت تحقیقات نشان می‌دهد بزرگسالان بین 7 تا 9 ساعت در شبانه‌روز نیاز به خواب دارند که این مهم در خواب شب تأمین می شود و خواب بعدازظهر قادر به پاسخگویی به این نیاز نیست. نوزادان نیاز به 16 تا 18 ساعت خواب در شبانه‌روز دارند. کودکان پیش از مدرسه نیز 10 تا 12 ساعت در روز باید بخوابند. زنان باردار در دوره نخست بارداری به خواب بیشتری احتیاج دارند.

کیفیت پائین زندگی در خواب‌های آشفته

برنامه مورد علاقه شما در تلویزیون به چه اندازه پخش می‌شود؟ 
کودکان خود را هنگام بازی در زمین می‌بینید؟ فرصت رفتن به سینما دارید یا چه مقدار از زمانتان را به علایق‌تان می‌گذرانید؟ 
نباید فراموش کنید کیفیت پائین در زندگی روزمره بر خواب تأثیر گذاشته و حتی استراحت کامل را از افراد یک جامعه می‌گیرد.

خواب‌‌آلودگی در محل کار

خواب آلودگی بیش از حد در محل کسب، کار و مدرسه کارایی را به‌طور قابل توجهی کم می‌کند. 
نباید از نظر دور داشت که نیروهای خواب‌آلوده و کسل از کارایی‌شان کاسته می‌شود. 
مشاغل حساس و آنهایی که در فعالیت و کارشان نیاز به تمرکز دارند از جمله مواردی هستند که باید توجه و دقت بیشتری به زمان خواب خود داشته باشند.

تأثیر خواب‌آلودگی بر سوانح رانندگی

آمارها نشان می‌دهد بیشتر تصادفات به علت خواب‌آلودگی و کاهش دید به‌وجود آمده‌اند. 
این در حالی است که هزاران تصادف در تمام کشورهای جهان به علت خواب‌آلودگی رخ می‌دهد. 
حتی در کشورهایی که با تغییر فصل، تغییر ساعت را به دنبال خود دارند نیز این رخداد به مراتب بیشتر دیده می‌شود.

 

تهیه شده در مجله سرگرمی و تفریحی